produktywnosc, spoleczenstwo, technologia

Proporcjonalność pracy, czyli troszkę o ankietach

W ciągu paru ostatnich tygodni otrzymałem kilka próśb o wypełnienie jakiejś „małej ankietki”. Większość z nich pochodziła od znajomych, co wystawiało moją asertywność na tym większą próbę. Większości z owych próśb uległem. Dziś jednak miarka się przebrała i muszę owym ankieciarzom kilka uwag zwrócić.

Najdroższy człowieku przeprowadzający ankietę, jeśli chcesz, aby ktokolwiek wziął w niej udział, spraw, aby odpowiadanie było jak najprostsze. Owszem, czasem będzie to wymagać od Ciebie dodatkowego nakładu pracy, czasem w ogóle nie będzie to łatwe (być może trzeba będzie własnoręcznie przepisać kilka arkuszy formatu A4). Pomyśl jednak o tym, że prosząc kogoś o wypełnienie owej ankiety, prosisz o poświęcenie czasu, czyli czegoś, co w dzisiejszym świecie jest towarem najdroższym, gdyż deficytowym. Dlaczego zatem ja miałbym poświęcić na wypełnianie ankiety mój cenny czas, skoro Ty nie poświęciłeś czasu na ułatwienie mi tego zadania?

A teraz konkrety, czyli powody, dla których dzisiejsza ankieta wypełnienia się nie doczeka:

  1. Jeśli wysyłasz ankietę w formie elektronicznej, spraw, aby każdy bez problemu mógł ją odczytać. I nie, dokument MS Worda nie jest ogólnie przyjętym otwartym standardem.
  2. Gdy już osobie ankietowanej uda się otworzyć przesłany dokument, niech udzielenie odpowiedzi będzie tak proste i wygodne, jak to tylko możliwe. W przypadku ankiet drukowanych na papierze zaznaczanie odpowiedzi krzyżykiem nie sprawia nikomu trudności. W edytorze tekstu nie jest to jednak najlepszy pomysł (to samo dotyczy zresztą miejsc wykropkowanych).
  3. Nigdy, przenigdy nie wysyłaj ankiety w formie zeskanowanego obrazka!

Tego typu punktów można by zapewne znacznie więcej wypisać, ale pozostawię to jako proste ćwiczenie dla zainteresowanych.

Jak zatem powinna wyglądać ankieta, którą każdy z chęcią wypełni? Ideałem byłoby przesłanie linku do strony internetowej, na której znajdowałby się formularz z odpowiednimi pytaniami. Ponieważ nie każdy potrafi taką stronę stworzyć samemu, przypominam, że zawsze można:

  • poszukać znajomego, który się na tym zna lub zlecić to komuś (zapewne znajdzie się student, który wykona to za parę groszy),
  • skorzystać z Google i znaleźć jakiś serwis, który umożliwia łatwe stworzenie i przeprowadzenie własnej ankiety. Mnie odnalezienie takiego serwisu zajęło parę sekund (wystarczyło wpisać w Google hasło „ankiety”, aby odnaleźć serwis ankietka.pl, a jestem pewien, że jest takowych znacznie więcej)

Jeśli zatem prosisz kogoś o wypełnienie ankiety, poświęć dodatkowych parę minut i zastanów się, czy Tobie chciałoby się na pytanie podane w tej formie odpowiadać…

Zwykły wpis

5 thoughts on “Proporcjonalność pracy, czyli troszkę o ankietach

  1. Zgadza się, te ankiety w Wordzie albo skany to po prostu koszmar. Chociaż z dwojga złego wolę skany, bo można wydrukować, wypełnić i napisać maila do znajomego, żeby przyjechał sobie odebrac wypełnione. Tych w Wordzie zwykle nawet poprawnie nie jestem w stanie wydrukować.

  2. Święta prawda. Tą zasadę należało by wręcz rozszerzyć tzn.

    Jeśli proszę kogoś o pomoc, to staram mu się maksymalnie ułatwić zadanie. A nie – proszę kogoś o pomoc i samemu nic nie robię, bo wiem, że on mi pomoże, bo mnie lubi/ma dobre serce/jest frajerem.

  3. k3m0t pisze:

    @Keroth:
    Również popieram rozszerzanie tej zasady. Niestety coraz więcej osób prosi o pomoc bez żadnego wkładu własnego. Często osoba pomagająca okazuje się właśnie ,,frajerem” [ostatnio miałem nieprzyjemność pomagać kilku osobom].

    Teraz jednak staram się temu zapobiegać poprzez ,,pomoc zwrotną” tzn. pomogę Ci jeśli ty mi pomożesz w czymś innym. Pomoc zwrotna może być zdecydowanie mniejsza ale moim zdaniem można wtedy wyczuć intencje osoby proszącej.

Skomentuj

