polityka, spoleczenstwo

Koniec rydzykowego imperium?

Chyba nikt z nas nie spodziewał się, że Rada Stała Episkopatu Polski i biskupów diecezjalnych podejmie jakiekolwiek kroki (nie mylić ze słowami) w sprawie T. Rydzyka. Przy tej okazji mogliśmy jednak zobaczyć, jak bardzo podzielony jest polski kościół. Z jednej strony dobiegały do nas wypowiedzi abp. Gocłowskiego:

Mam nadzieję, że biskupi dostrzegają, że trzeba coś z tym zrobić, bo to niestety antyewangelizacja, która jest szkodliwa dla Kościoła w Polsce. Kiedy w polityce zamieszania jest tyle, powinien być jeden autorytet, który nie jest kwestionowany.

i Życińskiego:

W każdym człowieku jest dziecko Boże. Jeśli ktoś w tym człowieku widzi szambo albo szambo perfumowane, to nie ma nic wspólnego z nauką Jezusa Chrystusa. To jest myślenie i mówienie pogańskie.

Katya nazywa autorów tych wypowiedzi liberałami. Pisze, że chcieliby oni Kościoła z bardziej ludzką, współczesną twarzą, zachowującego tradycje, lecz jednocześnie otwartego na szersze rzesze wiernych. Przeciwstawia ich tradycjonalistom, którzy uważają, że nie ma potrzeby otwierac się, lepiej zamknąc się w ciasnym kręgu wiary i oddzielic grubą kreską od zepsutego świata.

Nie rozumiem jednak, jak można twierdzić, że ktoś, kto popiera RM, pragnie oddzielić się od zepsutego świata? Moim zdaniem w całym zamieszaniu wokół taśm T. Rydzyka nie jest ważne to, czy obraził on Prezydenta, czy nie. Przede wszystkim powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy przedstawiciel Kościoła ma prawo wyrażać się w ten sposób o kimkolwiek. Na pytanie to najwidoczniej odpowiedzieli już sobie członkowie Zespołu Wspierania Radia Maryja, którzy w niedzielę oświadczyli:

Każdy obiektywny obserwator powinien zauważyć, ze posługa Radia Maryja jednoczy ludzi wokół dobra i prawdy, pobudza do wzrastania w wierze i pomaga w poznawaniu nauczania Kościoła oraz wychowuje do aktywnego uczestniczenia w życiu Kościoła i ojczyzny. Audycje o charakterze społecznym ułatwiają rozpoznawanie aktualnych problemów życia społecznego według kryteriów prawdy i rozumnej troski o dobro wspólne.

Ostatecznie jednak biskupi zgodzili się wystosować do generała redemptorystów list z wnioskiem o odwołanie Tadeusza Rydzyka z funkcji dyrektora radia. Oczywiście, żeby nie wywołać burzy i nie narazić się na gniew słuchaczy jedynej słusznej rozgłośni radiowej, nie podano informacji, kiedy takie pismo powstanie. Należy zatem liczyć się z tym, że długo będziemy musieli na to czekać. A takie zwlekanie może dziwić. Szczególnie, jeśli spojrzymy na sondaż przeprowadzony przez GfK Polonia (opublikowany w Rz):

Wśród osób między 18. a 29. rokiem życia aż 77 proc. uważa, że o. Rydzyk nie powinien kierować Radiem Maryja (za jest 16 proc.). Najwięcej osób – 29 proc. – nadal widzi o. Rydzyka na tym stanowisku w grupie 60 i więcej lat (przeciw jest 54 proc.). Im wyższe jest wykształcenie respondentów, tym więcej osób uważa, że o. Rydzyk powinien przestać kierować radiem.

Wszystko wskazuje na to, że koniec tego imperium jest nieunikniony. Czy jednak możemy już spać spokojnie i liczyć, że ten Pan nikomu już mózgu nie wypierze? Niestety raczej nie, gdyż (jak donosi Wprost) nasz główny (negatywny) bohater postanowił się zabezpieczyć na przyszłość i ponownie zawarł porozumienie z PiS. W zamian za to poparcie, partia braci Kaczyńskich zgodziła się przyjąć na swoje listy wyborcze jego bliskich współpracowników.

Update: Powołany został specjalny zespół, który ma na celu opracować list do generała redemptorystów.

Ciekawe kiedy pojawią się dowcipy w stylu „Ile biskupów potrzeba, aby napisać list?…”

Zwykły wpis

6 thoughts on “Koniec rydzykowego imperium?

  1. Właściwie to nie wiem, co o tym myśleć. Ten list do generała zakonu to równie dobrze może być „prośba o modlitwę i opiekę na ojcem Tadeuszem” i tyle zawojuje specjalny zespól w Episkopacie…

  2. Witam!

    Zacznijmy zatem Wielkie Odliczanie (przepraszam – nie pamiętam, czy to pomysł z powieści Asimova, czy z braci A.B.Strugackich?)

    Póki co, pozostaje nam jednak tylko „Czuwanie Rozumu”.

    pozdrawiam – JAD

  3. mam już dość pisze:

    I dlatego moja noga nie przekroczy progu „kościoła”.dopóki będzie on tolerował w swoich szeregach kogoś takiego jak Tadeusz Rydzyk.Dążność kleru do władzy i pieniędzy przekroczyła dla mnie wszelkie granicę.

  4. Sorry, ale mój wczorajszy post stał się nieaktualny, wobec dzisiejszej wiadomości.
    Otóż dzięki działaniom naszego (?) rządu (a praktycznie jednego z jego ministerstw) uczelnia ojca dyrektora ma otrzymać dotację z UE w wysokości 15 mln euro.
    No comments.
    Dobranoc – JAD

  5. Słowo honoru, że kolejna KONTROLA Radia Maryja, została sprowokowana wieloma na ten temat postami na wielu blogach.

    Dla tych którzy nie chcą wędrować po blogach jak i dla ew. tu komentarzy, skopiuje tekst „pokontrolny” w całości:

    ______________________
    To mi sie przydarza raz na jakiś czas. Nie lubię trzepać ozorem, czy paluchami na klawiaturze, gdy wiedzy swej nie weryfikuje.

    RADIO MARYJA nie jest moja ukochaną rozgłośną ale mam jej /jemu – o. Rydzykowi/ do zawdzięczenia pomysł i decyzję napisania ANIELSKICH WERSETÓW.

    To ON, o. Tadeusz /To jak myśli, czuje, mówi../był inspiratorem tego, by się za to dzieło zabrać. Jest prawdą, że ostatnie 600 stron maszynopisu spaliłem kartka po kartce i pozbywając się tego balastu poczułem sie człowiekiem cudownie wolny, od p. Ojca, od innych…

    Niestety, powinienem wówczas strzelić sobie w łeb z łuku czy innego wynalazku, może się oślepić, ogłuszyć? by nie docierały do mnie informacje, które przypominały fragmenty spalonego dzieła. Nie nastąpiło oczekiwane katharsis, być może dlatego, że papiery zostały spalona, lecz przecież na CD pozostały zapisane kolejne wersje. CD spalić się nie odważyłem.

    ***

    Myśląc o tym co mnie tak drażniło w tej mojej pisaninie, odkryłem, że chciałem stworzyć dzieło wiekopomne, ciągnąłem watek za wątkiem, tworzyłem wątki nowe i w pewnym momencie zamiast zamierzonej klarownej konstrukcji, wytworzyłem strukturę nad którą przestałem panować.

    ***

    Owo demonstracyjne palenie miało mi przynieść to, co komputerowi daje naciśnięcie przycisku RESET, lecz dopiero po kilku tygodniach mogłem ponownie podjąć prace nad tekstem.

    Ojciec Tadeusz Rydzyk, nie jest bohaterem ANIELSKICH WERSETÓW lecz jako OJCIEC DUCHOWY tego przedsięwzięcia, stał mi sie w pewnym sensie bliski, zatem od czasu do czasu podsłuchiwałem go. Tą czynność /podsłuchiwanie o. Rydzyka/ nazwałem wpadaniem do RADIA MARYJA na KONTROLĘ.

    ***

    Co kilka miesięcy, zakładałem słuchawki i oddawałem sie we władanie RADIA MARYJA.

    ***

    Jako LIBERTYN, wielokrotnie trudno mi było akceptować treści głoszone przez o. Rydzyka. Często zaciskałem wargi by nie krzyczeć z rozpacz, często rumieniłem się sam przed swoim umysłem, często wyłączałem radio przed wyznaczonym sobie czasem.

    ***

    Lecz za każdym razem, gdy chciałem GO wyzwać wulgarnymi słowami, uswiadamiałm sobie, że to nie jest MOJE radio, że ja nie jestem wyznawcą tej religii, i doprawdy nie mój problem czy o. Rydzyk gada mądrze czy głupio.

    Jednak naciski mediów, ukazujących od czasu do czasu jakaś “aferę” sprowokowana przez o. Rydzyka, powodowały ze wracał ON jak bumerang.

    ***

    Zatem dzisiaj postanowiłem sobie zrobić dzień z Radio Maryja. Powtarzałem, w myślach słowa modlitw, odnotowywałem w głowie kolejność podawanych faktów w wiadomościach, odnotowałem również KICZOWATOŚĆ tego radia, /podobnie zresztą jak całego Kościoła Katolickiego/, odnotowałem śmieszny nienaturalny sposób mówienia…

    Ale usłyszałem tez głosy osób do radia dzwoniących, osób bardzo starych, dla których to radio jest ważnym elementem ich starości.

    O. Rydzyka słyszałem tylko w zapowiedziach proszących o wsparcie radia /MODLITWA i FINANSOWO/. Robił to w pełni profesjonalnie.

    Podsumowując: RADIO MARYJA nie jest moim radiem. Jest radiem szczególnym – radiem realizującym program RELIGIJNY, jest adresowane do wyznawców tej religii, nie do mnie.

    Zatem doprawdy było by śmieszne bym GO /ICH? RADIO i SZEFA/ krytykował.
    Mogę po prostu zmienić stację, co oczywiście zrobiłem.

    __________________

    Serdecznie pozdrawiam

Skomentuj

